Kitsunecon



TERVETULOA KITSUNECONIIN!

Kitsunecon on Kaarina-talossa järjestettävä kaikille avoin kirjastocon. Tapahtuma on pääsymaksuton ja päihteetön. Tapahtuma on suunnattu kaikenikäisille hyvistä tarinoista, mangasta, animesta, K-popista, peleistä ja cosplaysta kiinnostuneille ihmisille. Kitsuneconissa ei ole ikärajoja ja tapahtuma tarjoaa monelle alueen nuorelle ensimmäisen con-kokemuksen ja paikan, jossa voi turvallisesti kokeilla cossaamista ja tutustua conkulttuuriin yhdessä kaverien, vanhempien tai vaikka isovanhempien kanssa. Tapahtuma taidekujalle on varattu kiintiö ensikertalaisille ja cosplaykilpailussa on myös aina aloittelijoiden sarja.

Vuoden 2026 Kitsunecon järjestetään Kaarina-talossa lauantaina 15.8.2026 klo 10-17. Tapahtuman teemana on RAKKAAT VIHOLLISET. Tapahtumaa suunnitellessamme pyrimme huomioimaan myös nuorimmat osallistujat, mutta koska asu on vapaa, cosplayasut saattavat välillä olla melko hurjia. Muistakaa myös, että vanhemmat ovat aina vastuussa alaikäisistä lapsistaan. Nuorimpien vieraiden kanssa kannattaa siis kerrata Kitsuneconin käytössäännöt, joista tärkeimpinä mainittakoon mm. toisten ihmisten ja heidän asujensa kunnioittaminen sekä se, että yksittäisten asujen valokuvaamiseen pitää AINA pyytää lupa kuvattavalta.


TAPAHTUMAN HISTORIAA

Ajatus kaarinalaisesta kirjastoconista syntyi jo 2010-luvun loppupuolella. Mangan ja animen lainaus lisääntyi ja nuoret toivoivat aiheeseen liittyviä tapahtumia Kun Kaarina-talo viimein valmistui vuoden 2018 alussa, aloimme aktiivisesti etsiä yhteistyöstä kiinnostuneita harrastajia, joiden kanssa aloitettiin ensimmäisen Kitsuneconin suunnittelu ja markkinointi. Tapahtuma-ajaksi päätettiin lauantai 13.10.2018 ja tapahtuma-aamuna jännitimme yhdessä, tulisiko kukaan paikalle. Piha alkoi kuitenkin vähitellen täyttyä upeasti pukeutuneista nuorista ja niin meidät oli löydetty!

Koska palaute oli positiivista, jatkoimme tapahtuman kehittämistä. Kävijämäärän kasvaessa siirsimme conin elokuun lopulle, jotta saisimme käyttöömme koko talon ja piha-alueen. Koronavuosina järjestimme myös yhden etäconin, mutta rajoitusten poistuttua jatkoimme toimintaamme. Vuonna 2023 laajensimme tapahtuma-alueen pihan laidalla sijaitsevaan Nuorisotalo Ampperiin. Vuonna 2025 otimme käyttöön ilmaisen kävijärannekkeen ja niitä jaettiin päivän aikana huikeat 1600 kpl. Huikea lukema pienelle ja kotoisalle kirjastoconille.

Kitsunecon on ja haluaa olla nimenomaan kirjastocon. Kirjastolain hengen mukaisesti tarjoamme kaikille ”tasa-arvoisen ja maksuttoman pääsyn tiedon, taidon ja tarinoiden äärelle”. Jotta voimme seurata kävijämääriä, tapahtumaan tarvitaan ranneke, mutta rannekkeen saa ilmaiseksi tapahtumapaikan ovelta. Rannekkeen kanssa pääsee taidekujalle ja myyntikujalle ja voi osallistua kaikkeen conin yleiseen ohjelmaan. Ainoastaan cosplaykisaa varten on jonotettava erillinen (ilmainen) pääsylippu.

Olemme alusta asti suunnanneet tapahtumamme erityisesti nuorille ja aloittelijoille. Jaamme aktiivisesti jakaneet tietoa hyvästä con-kulttuurista ja pyrimme siihen, että Kitsuneconissa ihan kaikilla on mukava ja turvallinen olo. Olemme siinä myös onnistuneet, sillä saamamme palautteen mukaan kävijät ovat viihtyneet, tunteneet olonsa turvalliseksi ja saaneet apua aina sitä tarvitessaan. Tapahtumamme hyvästä hengestä kertoo myös se, että vaikka järjestelyistä vastaava conitea on vuosien varrella kasvanut, kaikki conitean alkuperäisjäsenet ovat edelleen mukana. Tätä conia tehdään rakkaudella!



KITSUNECON TEHDÄÄN TALKOILLA

Conin järjestäminen vaatii satoja talkootyötunteja. Conitea aloittaa uuden tapahtuman suunnittelun jo helmikuussa ja ohjelmaan, kilpailuihin, myynti- ja taidekujalle avataan hakuja. Käsiohjelmaa, badgeja, pinssejä, nettisivuja ja somea suunnitellaan, päivitetään ja viimeistellään tapahtumapäivään asti. Reippaita vänkäreitä eli vapaaehtoistyöntekijöitä saapuu avuksemme tapahtumanrakennukseen jo perjantai-iltapäivällä ja tapahtumapäivänä he huolehtivat vesipisteistä, jonoista, pääsylipuista, rannekkeista sekä yleisestä siisteydestä. Osa vänkäreistä jää purkamaan ja siivoamaan paikkoja vielä tapahtuman jälkeen.

Kitsuneconia on kiitelty vuosi toisensa perään erityisesti sen mukavasta ja kotoisasta tunnelmasta ja siitä me saamme kiittää myös teitä, arvoisat con-vieraat. Toivomme että tunnelma säilyy ja teette jokainen oman osanne Kitsuneconin viihtyvyyden ja turvallisuuden eteen. Pidetään yhdessä paikat siisteinä, jonotetaan kärsivällisesti ja ollaan ystävällisiä toisillemme. Jos sisällä tuntuu ahtaalta, pihalle on helppoa levittäytyä syömään, seurustelemaan, tanssimaan ja ottamaan valokuvia.

Lopuksi vielä suuret kiitokset sille isolle ja osaavalle joukolle, joka on ollut mukana Kitsuneconia järjestämässä. Ilman teitä koko tapahtumaa ei olisi. Olette rohkeita, upeita ja mahtavia kaikki!